Saturday, November 20, 2010

tips penjagaan muka berminyak.

minyak minyak. da boleh takung jadik minyak goreng tempe.cocah pulak dengan kicap cili.
perghhh..goreng pon sodap eh.


meleleh leleh air liuukkk
kasi tadahhh cepattt.

gambar ni telah dibawa lari oleh saya dari google.
ehek. :P


seminggu yang lepas saya ada jugak la usha usha tips tips penjagaan muka berminyak.dari A to Z. dari tak berbulu sampai la berbulu2. wakaka.
untuk pengetahuan korang, saya kidnap adik saya punya buku tulis yang kosong.sebab saya dah kehabisan test pad. =.=''


sorri adik ku.... :P
TIPS PENJAGAAN MUKA BERMINYAK


  •  pilih pencuci muka yang bebas dari kandungan ALCOHOL dan PERFUME/FRAGRANCE.(muka yang berminyak cepat respon kepada dua bahan ni.)
  • jangan terlalu kerap cuci muka dengan pencuci muka. seeloknya guna dua kali sehari dan selebihnya ambil air sembahnyang 5 kali sehari.
  • jika muka berminyak, dap dap kan tisu pada muka. jangan kesatkan tisu ke muka.
  • pilih toner yang OIL FREE.
  • guna moisturizer time tidur sahaja kalau minyak kat muka terlalu kronik.
  • bahan utama pencuci muka TEA TREE OIL
  • elakkan basuh muka dengan air yang panas. air yang panas membuat muka liang pori terbukak luas seperti terowong bawah tanah.seeloknya cuci muka dengan air suam.
  • tiap tiap pagi amalkan tabiat meratakan muka dengan seketul ais di muka dan barulah cuci muka seperti biasa untuk mendapatkan seri muka dan mengecilkan liang pori yang terbukak luas.
  • lastly, ambil VITAMIN C dan VITAMIN E.




hope boleh membantu.yeahh :)


p/s: taun depan gua nak masuk 20 taun. kena la tukar perangai sikit.kah kah kah.

18 comments:

  1. uihh nampak sedap tempe tu. hehe. muka sy pon minyak jugak. nice tips =)

    ReplyDelete
  2. salam..
    nasib baik...
    muka ku licin gebu je
    la la la..

    ReplyDelete
  3. makaceh tipsnye!
    muka saya urghh cam kilang minyak kot..
    wajib kne ade tisu minyak clean&clear tu g mne2..
    uhuk

    ReplyDelete
  4. maseh bg tips..heee..muke bminyk gk neh..
    eyh2 bru 19 eyh..kite sebaye la kn..wahahah..tbe2 bangge plak

    ReplyDelete
  5. kuikuikuii.adik aku rupenye nih.aku ingt kakak :P

    ReplyDelete
  6. @syuEbersama samalah kita buangkan se kilo dari minyak kita sekarang.ehek.:P

    ReplyDelete
  7. @fairuzjangan terpedaya dengan rupa.kah kah kah

    ReplyDelete
  8. akak...masa tidur kenak gak ke pakai toner dgn moisturising lotion tu>>??sbb saya guna produk AIKEN...umo saya 14..sesuai ke??:DD

    ReplyDelete
  9. @damia

    kena jugak. kalau muka tak de masalah tak perlu la nak letak semua tu. tapi kalau muka yang bermasalah memang kena letak dekk. :D

    ReplyDelete

tak boleh maki maki di sini.
makaceh. :)