Sunday, November 18, 2012

Tips penjagaan untuk kulit muka berminyak dan jerawat-part2

Assalamualaikum,

Sudah sekian lama menghilang, tiba tiba terasa nak buat entri tips penjagaan muka berminyak dan berjerawat untuk kali kedua. Bukak2 blog semua benda dah lain. Dulu lain sekarang lain. Adalah terhegeh hegeh nak cari balik post yang dulu. HAHAHA . T___T Entry yang aku nak buat sekrang ni berkait jugak dengan entry yang lepas. korang boleh klik di sini. FYI kulit aku ni takdelah cantik mane dan rupa paras takdelah macam artis artis sebab aku memang tak cantik pun. hahaha. *tiba tiba sentap sendiri. T___T

1) WAJIB ADA PENCUCI MUKA 

  • Benda ni penting sangat bagi siapa yang muka berminyak dengan berjerawat. Kalau boleh 3 kali sehari pagi,petang dan malam sebelum tidur. Kulit muka kita tak sama. Ada yang jenis sensitif & ada gak yang normal. Tapi aku ada senaraikan kat bawah produk yang memang sesuai dengan kulit muka aku. Kulit aku ni sensitif, berminyak dan ada bekas jerawat sikit.


Pembersih MukaPembersih Muka Kawalan Minyak
( Dua dua ni aku pakai memang best. Tapi lagi suka pakai kaler putih tu. Bertindak lembut dekat muka. Muka kurang berminyak. )


( Lepas setahun pakai safi, stop sekejap nak try produk AS BEAUTY sebab rata rata kawan cakap kulit glowing lepas tu dah tak payah susah susah nak pakai make up bagai. Solat pon senang. Dah sebulan pakai, produk ni memang bagi efek glowing. Muka pun tak kusam. Pakai bedak pon nipis nipis je )

2) JANGAN PAKAI TONER
  • Tak silap entry yang lepas aku ada masukkan toner kan? so sesiapa yang kulit muka berminyak dan jerawat better tak payah beli toner. Dulu aku rajin gak pakai toner bagai. Bila dah rajin sangat pakai toner, tiba tiba muka naik jerawat la itu la ini la. Rupa rupanya pharmacist tu kata toner ni melembapkan muka kita, so jerawat senang nak naik bila kulit muka kita terlampau lembap. Patut la jerawat asyik buat parti je kat atas muka ni. Bila stop pakai toner, jerawat pun terus stop tak timbul timbul.
3) JANGAN PAKAI FOUNDATION DAN BEDAK COMPACT
  • Bab yang ni aku tak konsisten sangat sebab ada masa gak aku kena pakai bedak compact (PIXY bekas kaler coklat tu). Tang Foundation tu aku memang dah lama tak pakai dari 2 tahun yang lepas lagi sebab bila aku pakai foundation je, jerawat mesti tumbuh. Geram jugaklah. Last2 aku jual foundation tu dekat kawan aku. hehe. Sekarang ni aku pakai BB cream. Bukan sebab nak bajet KOREA okey? Aku pakai ni pun sebab bbcream ni mcm moisturiser,sunblock and repair cream gak. Kulit aku ni pun jenis sensitif. Nak pakai bedak ke apa muka mesti rasa pedih. Lepas pakai BB cream ni alhamdulillah muka sihat dan tak sensitif macam dulu. Boleh dipakai hari hari. Semua yang kat bawah ni aku dah pakai. Diantara Maybelline, BOB, Bio Essence, Garnier, Skin79 dan Dr. G, aku rasa Bio essences, Dr. G dan BOB je yang best. Yang lain2 aku rasa macam hampeh semacam je. Bazir duit je beli.





4) ELAKKAN PEMAKAIAN KRIM MALAM TERLAMPAU KERAP
  • Sama gak dengan toner, krim malam ni pun melembapkan kulit muka tapi krim malam ni jangan la pakai selalu. Kalau agak2 3 hari sekali nak pakai ke boleh je. Dulu pakai safi balqis krim malam, memang jerawat suka tumbuh. padahal pencuci muka dia okey je. Tanya dengan pharmacist dia kata kalau kulit berminyak seeloknya jangan selalu pakai krim malam. Dah tak pakai krim malam, terasa nak cuba pakai bedak sejuk pulak. Hurrrmm ingat kan pakai yang tradisional lagi okey rupanya jerawat tumbuh sebesar2 alam. Sekarang aku pakai Krim malam AS Beauty. Alhamdulillah kulit muka dah semakin baik walaupun tak pakai krim malam tiap2 hari.  
5) PASTIKAN KULIT DIBERSIHKAN BETUL2 SELEPAS MEMAKAI MAKE UP
  • Lepas pakai make up, WAJIB bersihkan muka tu pakai make up remover. Kalau takde make up remover pakai je la baby johnson oil ataupun lotion guna tisu. Baby johnson oil tu tak disyorkan pakai selalu sebab tak sesuai untuk tanggalkan make up. Basuh muka lepas dah tanggalkan make up.Kalau nak pakai baby oil tu tuk emergency sekali dua boleh la kot. Make up Remover yang best pernah aku beli kat guardian rm 20++ jenama biore. Bau dia wangi !

selepas 2 minggu pakai AS beauty. just pakai BB cream je.






P/S :

Baru baru ni adik aku dah okey dari jerawat teruk. Jerawat yang tahap kronik la gak. Kebetulan singgah cosway nampak ada satu article skin lotion untuk oily & acne skin (PHYTO ESSENCE). Apa lagi borong la benda alah tu. Tengok dari botol dia kitorang pun tak espek yang benda ni awesome gila! harga dalam rm30 lebey mcm tu. Spray sikit kat kapas, lepas tu tekap kat kawasan yang bermasalah. Alhamdulillah, jerawat dekat muka dia dah kering. Tunggu nak hilang parut je lagi. 

hujung belah kiri tu lah yang kitorang beli mase tu. BEST!! RECOMMENDED!!

25 comments:

  1. TERJAH SINI : http://musyuxmusyux95.blogspot.com/2012/11/birthday-ga-by-sharina.html

    ReplyDelete
  2. mcm best je produk utk jerwat 2
    http://nurulnamasaya.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. info yang berguna..kulit saya pun selalu berminyak..

    ReplyDelete
  4. tapi kenapa saya pakai produk dr cosway, jerewat makin menjadi n muka jadi hitam..huhuhuh

    ReplyDelete
  5. Salam,mana boley dapat stock as beauty ni?

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. salam, tumpang promosi.. jemputlah ke blog dan website kami untuk produk kecantikan dan kesihatan http://drnabisarnatural.blogspot.com/ dan www.drnabisar.com

    ReplyDelete
  8. mucho2 gracias for the info sis...jerawat mmg ad masa naik..ad masa xd..thanks for the info ttg jgn selalu apply krim malam..mgkin sbb x miss pki krim sblm tdo kot buat jerawat x reti nk lesap..akan try apply as your advice..maner tau menjadi..

    ReplyDelete
  9. saya pun guna as beauty juga,heheh

    ReplyDelete
  10. saya pun guna as beauty juga,heheh

    ReplyDelete
  11. Nak Duit Poket dgn guna FB tak??
    RM0.15?? sikit kan??
    Klik punya klik.. tak sedar, dalam bank dah ada RM250! hehehe.. Seronok laaaa...
    daftar FREEE!..just promote jerr.... pastu boleh dapat RM 100 satu hari!...
    JOM! ((((CUMA KLIK JE LINK DI BAWAH DAN ANDA AKAN TAHU))):)

    KLIK PERCUMA Di: http://iklansticky.com/hop.php?ref=farahlove91

    ReplyDelete
  12. Jom kawan2 klik link nie...Tak nak join pon xpe..klik link pon dh ckup..tp kalau nk join pon bleh..Modal FREE of charge
    http://www.cashforvisits.com/index.php?refcode=18491
    tq all

    ReplyDelete
  13. kulit saye lepas gy pd kering,,saye sedih sye,,merah2,,pastu mcm nk mngelupas,, lagi bhgian sisi hidung,,, hurmm,,

    ReplyDelete
  14. Thanks for the info.nak try la make up remover tu sbb b4 ni pki toner je utk tanggalkan make up.hahahaha

    ReplyDelete
  15. Thanks for the info.nak try la make up remover tu sbb b4 ni pki toner je utk tanggalkan make up.hahahaha

    ReplyDelete
  16. Salam,

    Kami ialah Pemborong produk kecantikan Dr Rochelle Skin Expert yang diperbuat dari bahan alami berkualitas tinggi. Berkesan untuk pemutihan yang nyata, menghaluskan kulit wajah, mencerahkan dan mengecilkan pori-pori di muka.

    Cara Order : SMS/Whatsapp Azwan 0123796229 / 0129381556. Chat BBM 21950D17

    Sila kunjungi website kami http://rochelleskincaremy.com

    ReplyDelete
  17. Boley kee saya pakai toner collegen plus dan pelembap syura

    ReplyDelete
  18. Boley kee saya pakai toner collegen plus dan pelembap syura

    ReplyDelete
  19. Boley kee saya pakai toner collegen plus dan pelembap syura

    ReplyDelete

tak boleh maki maki di sini.
makaceh. :)